brillen - Reisverslag uit Takeo, Cambodja van Frank Koop - WaarBenJij.nu brillen - Reisverslag uit Takeo, Cambodja van Frank Koop - WaarBenJij.nu

brillen

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

12 Februari 2012 | Cambodja, Takeo

Een paar maanden geleden zijn er vanuit Nederland dozen vol met brillen hiernaartoe gebracht om uit de delen aan de lokale mensen. De organisatie in Nederland heeft hier voor gezorgd, door aan veel opticiens in Nederland brillen te vragen waar niks meer mee gebeurd.
Aan de kant van de weg bij het vrijwilligershuis staat een bord met de advertentie dat dorpelingen bij ons een bril kunnen uitzoeken. Fons had voordat ik kwam al veel brillen gesorteerd op sterkte, maar dat heeft weinig zin gehad want de mensen gooien hier alles door elkaar en leggen het ook niet netjes terug. De brillen liggen nu dus ook op een kluitje in een grote doos. Elke dag komen er wel een paar mensen langs om voor een bril te kijken. Het is wel grappig om te zien, want niet iedereen die komt heeft er één nodig. Soms is het gewoon voor de show. Mensen graaien dan in de bak en zoeken er een paar uit waarvan zij denken dat ze er daardoor beter van gaan zien. Soms leg ik dan een boek bij zodat ze dan kunnen testen of het zicht verscherpt, maar meestal zetten ze gewoon een bril op en kijken een beetje rond of het zicht verbeterd. Het is wel leuk dat veel mensen komen voor een bril, want in de tijd van de Khmer rouge werd iedereen afgeschoten die een bril droeg, omdat ze dachten dat die mensen slim en rijk waren. ( Voor degene die niet weten wat ‘’Khmer rouge’’ is, google dan maar even )

• 12 Februari 2012 - 16:42

Ton Koop:

Mama heeft onlangs nog een heleboel brillen van haar zelf weggebracht. Zouden meer mensen moeten doen.