Familie van het shopje - Reisverslag uit Takeo, Cambodja van Frank Koop - WaarBenJij.nu Familie van het shopje - Reisverslag uit Takeo, Cambodja van Frank Koop - WaarBenJij.nu

Familie van het shopje

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

12 Februari 2012 | Cambodja, Takeo

Elke dag eten de vrijwilligers bij ‘’Het shopje’’, zoals wij dat noemen. Het shopje wordt gerund door de familie van één van leraren. Het is een erg leuke en vriendelijke familie die goed voor ons zorgt, en altijd erg hun best doen om lekker voor ons te koken. We eten er twee keer per dag, maar als je soms voor een bak koffie komt krijg je meestal al gelijk een hele maaltijd erbij. Ook zeg je duidelijk dat je alleen koffie wilt, krijg je alsnog iets erbij te eten. De moeder van Reth ( leraar van CDO ‘’ Cambodia-Dutch organization ) is een erg leuke en verlegen vrouw waarmee je goed kan lachen, ook al versta je er geen klap van wat ze zegt. Evenals de vader, die je altijd met een dikke glimlach begroet en heel bescheiden ‘’ Hello’’ zegt. Het is een grote familie en iedereen heeft zo zijn taakjes. De meisjes helpen meestal bij het koken en het bedienen van lokale bewoners die de hele dag door komen eten of drinken, en de mannen zijn bezig op het land of met de koeien te verzorgen. Het is nu erg dor en droog buiten, dus er is vrij weinig te doen op het land. De rijstvelden staan droog, dus de mannen helpen nu dan ook vaak mee in het shopje. De eerste dagen dat ik hier was moest ik wel erg aan het eten wennen, maar als je maag er eenmaal aan gewend is vind je het harstikke lekker en schep dan ook vaak voor een tweede keer op, wat de moeder van Reth leuk vind om te zien. Als moeders gekookt heeft blijft ze dan ook even bij ons staan om te checken om te kijken of wij het wel lekker vinden. We eten erg gevarieerd. Van boontjes tot warme salade, met vlees erbij of een lekkere omelet. Soms zelf pasta, maar je krijgt er altijd een kommetje rijst erbij. Ik heb samen met de moeder afgesproken dat ik $30,- betaal per week. Daar kan ik elke dag van eten, en drinken pakken wanneer ik wil. Een goede deal dus.

• 12 Februari 2012 - 16:41

Ton Koop:

Wens de mensen namens ons die jou zo goed verzorgen alle goeds toe vanuit Dronten. Als je fotomateriaal nog hebt kunnen wij dit aanleveren.