Het lesgeven - Reisverslag uit Takeo, Cambodja van Frank Koop - WaarBenJij.nu Het lesgeven - Reisverslag uit Takeo, Cambodja van Frank Koop - WaarBenJij.nu

Het lesgeven

Door: Frank

Blijf op de hoogte en volg Frank

12 Februari 2012 | Cambodja, Takeo

Wat ik al eerder heb verteld is dat alles hier erg traag gaat, dus zo ook de voorbereidingen voor de les. We staan meestal rond 7uur op en dan eten we wat en drinken een kopje thee of koffie. Om half 8 beginnen we dan het voorbereiden van de lessen voor de hele dag. Dit duurt meestal een half uurtje of een uurtje. Daarna heb je even wat tijd om te chillen of om andere dingen te doen rondom het huis. We hebben verschillende niveaus in klassen en op verschillende tijdstippen op de dag, omdat de kinderen namelijk ook gewoon naar de Khmer school moeten. Mijn functie is om de Cambodjaanse leraren te assisteren en de adviseren bij het lesgeven, en proberen samen een leuke les te verzinnen voor de kinderen.

Lets’go 2 : van 12.00 – 13.00 ( 8 – 12 jaar )

Let’s go starter : 13.00 – 14.00 ( 3 – 8 jaar )

Van 14.00 tot 17.30 hebben we pauze waarin we dan mensen helpen met de brillen of families bezoeken waar wij hulp aan bieden.

Let’s go 4 : 17.30 – 18.30 ( 12 – 15 jaar )

Let’s go 5 : 18.30 – 19.30 ( 15 – 19 jaar )

Let’s go is een les methode waarmee ze kort geleden mee zijn begonnen.
De kinderen zijn super leergierig en willen graag Engels leren spreken, en proberen meestal dan ook een gesprek met je aan te gaan, wat niet altijd even soepel verloopt. Soms blijft het bij twee vragen, maar je ziet aan ze dat ze meer willen vragen maar het gewoon nog niet lukt. De let’s go 2 en let’s go starter zijn nog erg jong en moeten nog veel leren, wat meestal veel herhalen is. In het begin heb ik hier vaak bij gezeten, maar na een tijdje ga je je vervelen omdat je weinig kan doen. De let’s go 4 en 5 klas zijn wel erg leuk en kunnen dan ook al een aardig woordjes Engels spreken. Met één van de leerlingen van de Let’s go 4 klas oefen ik elke dag gesprekken uit een boek wat hij op de markt gekocht heeft. Elke dag zie ik hem groeien en zij uitspraak word al steeds beter, wat erg leuk is om te zien. Het leukste vind ik de laatste klas, de let’s go 5 klas. In de klas worden ook al discussies en gesprekken gevoerd, wat het leuker en makkelijker maakt om dingen van elkaar te weten te komen. Je kan zo namelijk wat dieper op dingen ingaan, wat het voor jezelf een stuk leuker maakt.

• 12 Februari 2012 - 16:39

Ton Koop:

Kunnen wij vanuit Nederland hulp bieden voor lesmateriaal??